Feljton: Od ćevap do burek kulture - šesti nastavak

20.06.2022

Feljton: Od ćevap do burek kulture - šesti nastavak

Feljton: Od ćevap do burek kulture - šesti nastavak

 

Kako su osvajane kulturne ustanove?

Po osvajanju obrazovnog sustava u kojem je potpuno izbačena autohtona istarska kultura, započelo se s kulturnim ustanovama. Ustoličenjem podobnih kadrova na rukovodeća i financijska mjesta započinje urušavanje ove kulture. Ovi kadrovi o kulturi nisu ništa znali, nisu ništa ni pokušali doznati. O njoj se nitko nije brinuo, misleći ako je to imenica ženskog roda da se kao i o ženama ne treba brinuti. Prepuštena i uvlačena u tijesto  razvlačila se od fešte do fešte, od nazovi kulturnog sadržaja do sadržaja, a dovodeći  akulturu na ove prostore uništavali  sve ono malo dobroga što je ostalo. Jer kultura nije niti puka zabava, niti atrakcija, niti spektakl, niti event, jer ona jedina ocrtava stvarni život da čovjek može protumačiti i odrediti što hoće i što neće. Svih ovih sedamdeset godina zahtijevalo se od kulture da bude politički angažirana, što nije ništa drugo do želje da ona sudjeluje u prozirnom političkom vodvilju  u režiji politike. Za vrijeme jednoumlja ovakav vodvilj bio je normalan, ali on se nastavio i naklon nastanka hrvatske države. I elemenat od kojega ne smijemo sakrivati poglede je i vlastita korist koja učestvuje već niz godina u ovom vodvilju.  svi oni koji su pokušavali nešto promijeniti u ovom sustavu jednostavno su izbrisani iz ovakvog kulturnog kruga. Njihov let kratko je trajao.

 

A kako su osvojene kulturne institucije?

 

Na ovo pitanje odgovor je vrlo jednostavan, sredstvima poreznih obveznika. Dok su u jednoumlju provoditelji sistema tvrdili da su sva sredstva društvena, u tridesetogodišnjoj demokraciji sredstva poreznih obveznika vlasništvo su lokalnih vlasti. Umjesto da ovim sredstvima upravljaju na dobrobit zajednice, oni sredstva dodjeljuju po političkim nahodima. Stoga nije ni čudno da jedna arhaična ustanova poput Pučkog otvorenog učilišta još uvijek egzistira na ovim prostorima. Dapače ona je provoditelj obrazovnog i kulturnog usmjerenja Grada, provoditelj nazovi kulturne i obrazovne politike. U ovih trideset godina u ovu Ustanovu utučeni su milioni i milioni kuna poreznih obveznika, a dobar dio tih novaca otišao je na plaće djelatnika ove Ustanove. U tih trideset  godina djelovanja ona je uspjela zatvoriti obrazovni sustav, ugušiti bilo kakav dramski amaterizma, dovesti u nazovi kazališnu dvorani benevolentne kazališne grupe i izvođače, a o drugim kulturnim sadržajima da i ne govorim. Iznjedriti nekakvu tvorevinu Festum inačicu POU i što još NE! Za svo to vrijeme ravnatelji se određuju po političkoj podobnosti a ne po stručnosti, a u skalu s tim mijenjaju se i akti Ustanove. Odavna  ove Ustanove u Hrvatskoj posluju na dohodovnoj osnovi!

 

Mala seoska priredba

 

Posljednjih desetak godina ovaj grad ne samo što se kulturno urušio već i sociološko-moralno. Ne možemo više reći riječ kultura jer je od iste ostala samo totalna karikatura. Raslojavanje koje je dobro uzdrmalo žitelje ovoga grada na malobrojnu nazovi elitu i najveći dio sirotinje na rubu opstanka. I ono što je najzanimljivije? Takva socijalna slika društva neprestano proizvodi kulturu kao zabavu moćnih bogatih i praznoglavih. Sve je to mala seoska zabava i iluzija velikog spektakla. Pravi buregdžije rekli bi jednostavno „jufka“ kugla tijesta koji se razvlači u hedonističke porive jela i pića uz blagonaklonost nekog nazovi narodnog melosa s nekih drugih krajeva bivše države.

Danas na području grada tek na prste jedne ruke mogle bi se nabrojiti kulturne udruge, jer ono malo kulturnih ustanova samo je privjesak politike. Većina od njih u kulturu je zalutala, potražila i našla uhljebljenje za svoje političke podobnosti i  poraze.

Danas je kultura privjesak politike htjeli mi to priznati ili ne! Kulturne udruge zavise od političkih struktura i političke podobnosti, jer novčanu kesu drži politika. Stoga i određuje kulturne sadržaje  one kulture koju ona želi, razumije i koja joj je potrebna. Jer kultura i politika su dva antipoda, pojedinačno mišljenje i stvaralaštvo nasuprot zajedničkom mišljenju i povladavanju.

A, je li uopće politika i njeni trabanti razumiju kulturne sadržaje i kulturni izričaj okrenite se oko sebe umažani i nažalost naići će te na potpuni kulturni mrak U čitavom ovom razdoblju umaština nije, ili na prste jedne ruke iznjedrila značajne kulturne stvaraoce koji su obilježili kulturno stvaralaštvo, našeg kraja.

Jer svijet i događaji oko nas govore istinu!

 

Tekst : Zlatan Varelija

Svršetak