Korupcija kao život

25.09.2021

Korupcija kao život

Korupcija kao život

 

 Znakovite su naše hajke, ciklički se javljaju, kratko traju, nestanu, ..i opet po našem dobrom običaju.. tako do slijedećeg puta.. Poput zabave sav taj luna park nekog kozmičkog šarlatana postaje više nego lakrdija.. Zabava radi zabave, zabava za onog tko piše i zabava za onog tko čita… A ova zabava je najefikasnije sredstvo lake vladavine nad ljudima. Ako čovjeku daju jesti do sitosti on najčešće postaje pospan, a zabavom se cijeli narodi mogu pretvoriti u idiote. Zabava zvana korupcija vraća nas u život zabave.

            Bilo bi lijepo kada bi korupcija carevala samo u nekim segmentima društva, ali ona caruje svugdje oko nas, jer kako bi rekao mađarski filozof, estetik i književnik Bela Hamvas: „ korupcija je posljedica pomračenja uma i iskvarenosti morala, ili krhkost tijela, razdor između duha i ponašanja. Tu gdje riječ ne pokriva djelo, tu ni teorija praksu, tu vlada najdublji oblik korupcije“ .

Nama je korupcija u krvi, mi smo s njom rođeni, odrasli bez obzira kako mi to želimo sakriti. Oduvijek je korupcija na ovim prostorima vladala…Od prvih dana kršćanstva i ustoličenja prvih crkava kao institucija započeli su prvi koruptivni činovi. Već tada za neke čine morali ste nositi  darove;  plovanu, župniku, biskupu, kardinalu . Poslije su ljudi započeli kupovati svoje zasluge, plemićke titule, grobna mjesta u crkvama i polako se korupcija uvlači u naša življenja.

Histerik iz Hipa Sveti Augustin (354-430) u svojim traktatima o nasljednom grijehu govori o korupciji.  Ako je Adam iskonski čovjek, svoju pri stvaranju netaknutu supstanciju korumpirao prvim grijehom ta korupcija prelazi na potomke jer su oni sadržani u njemu. Oslonac za svoju teoriju nalazi u generativnom procesu kao i život dvaju spolova, a grijeh je za njega spolno prenosiva bolest. Način prenošenja spolni čin sadrži ponavljanje prvog grijeha, Stoga ta korupcija je sadržana u našem bitku.

  Korupcija se toliko uvukla u pore našeg života naše svakidašnjice da ni humanitarne akcije nisu lišene ove hobotnice. U mjestu gdje živim afera oko «mamografa» nije nikog uzbudila, humanitarne akcije oko male Glorije Brajko niz drugih imena nisu lišene koruptivnog bitka. Što se iza pojedinih ovakvih nazovi akcija krije nije teško dokučiti.

            Ma što god mislili, moramo biti svjesni da je korupcija svugdje oko nas. I običan portir za minimalni novac otvoriti će Vam vrata, običan činovnik za minimalni iznos učiniti će Vam nazovi «uslugu» brzo i ekspeditivno. Kod nas se s osmijehom novac u te svrhe daje i s osmijehom prima. Da li ste ikada vidjeli orgazmički osmijeh bolničke sestre pri primanju novaca , za jedan obični bolnički krevet i zadovoljstvo onoga tko je na ovaj način ostvario svoj cilj? !

Stoga smiješno dana s zvuči gradacija korupcije Ona je sada li mi to priznali mala u vidu poklona jedne boce, desetak dekagrama kave, sitne kozmetike, ili u većem novčanom iznosu, u idu neke beneficije, ona je u biti ista, ona se jednostavno tada naziva koruptivni bitak. Već odavna na ovim prostorima nema asketskog života. Danas u asketizam vjeruju samo budale, već poodavna u njega su odustali i službenici crkve. Čovjek je društveno socijalno biće i ako ne živi u duhu korupcije, danas postaje asocijalan, izvan društvenih normi, odbačen od današnjeg društva u potpunosti marginaliziran. Stoga samo govoriti o korupciji liječnika, sudaca, političara, a ne govoriti o korupciji svih nas u potpunosti je banalno. A svaka je banalnost neuništiva poput plastične boce. Jer ona priznali mi to ili ne; završava u pepelu i iz pepela se poput feniksa opet pretvara u plastičnu bocu. I tako »perpetum mobile»…

Danas se klice korupcije traže u fizičkoj stvarnosti, što nije autentično niti pouzdano. Korupcija je posljedica drugovjekovnog moralnog i umnog kvarenja.

Zbog čega današnje istočnjačke filozofije kao i istočnjačke zemlje (Kina i Japan) korupciju smatraju najvećim zlom. U Kini, preko pedesetak posto svih smrtnih kazni odnosi se na korupciju, tako i u Tajlandu, Maleziji. Ovakav krucijalni filozofijski razdor kao i odnos prema ovom problemu proizlazi iz suprotnih pozicija odnosa prema predaji. Dok moderna Evropa za prvotni svijet drži vanjsku prirodu, istočnjačke zemlje (Kina Japan) drže svijet i prvotnu dušu. Za iste zemlje korupcija ima za posljedicu pomračenje uma, moralnu bolest i tjelesnu bolest. Dok moderna Evropa kroz vanjsku prirodu korupciju smatra izvornom kao sve prirodne zakonitosti.

Stoga prazno zvuče nekakvi «antikorupcijski» programi koji nisu ništa drugo poput improvizirane zida od platna i žbuke, a čim izložba prođe ostat će smetlište kao što je i bilo. Ovi «programi» navodno će obaviti svoju svetu misiju preko noći. Ali fatum (Krleža) će nas probuditi, i kad otvorimo krmeljive oči, zijevnemo mislimo da ćemo se probuditi u obećanoj zemlji, i sve će biti sijano i mramorno bajno, sve dok se ne pogledamo u ogledalo misleći da ono vidimo stvarnost, ne znajući da svako ogledalo laže i daje iskrivljenu sliku.

 

                                                                       

Tekst: Zlatan Varelija