Nikola Dželetović, foto-kroničar grada Umaga

15.06.2020

Nikola Dželetović, foto-kroničar grada Umaga

Život Umaga u slikama 

U životu svakog grada žive ljudi koji podare tako mnogo svojem gradu, a ovaj im to nikada ne uzvrati. Jedan od takvih, fotografska legenda grada bio je Nikola Dželetović kojega su od milja zvali Nidžo. Početkom pedesetih godina prošlog stoljeća dolazi iz rodne Subotice u Umag. Već po dolasku neprekidno sa svojim fotoaparatom sudionik je svih važnijih događaja na Bujštiini, šire u Istri, pa i na prostorima bivše države. Svojim fotografskim aparatom slika život ovog grada, ribare dok pletu mreže, male obične ljude u svojim svakodnevnim poslovima, a i barunice i grofice na ljetovanju u Savudriji. Njegove fotografije Tita i Hruščova obišle su čitav svijet. Rado je pričao o tom događaju ovaj vrlo pristupačan kozer sa smislom za humor. Kako je za te fotografije dobio u to vrijeme veliki honorar, i kako su ga trošili nemilice danima i noćima u barovima od Opatije do Portoroža.

Šetnje pločnicima kakvi su nekad bili

Fotografije nastanka Umaga pedesetih godina i kasnije ne daju se naknadno premazati novim stvarnim stanjem. Fotografije izgradnje grada, dječaka dok peca, putnika dok iščekuje autobus podastro nam je ovaj neimar da se uvjerimo; kako je to nekada bilo. Listajući te stare fotografije na kojima se naizmjeničnu smjenjuju sprovodi, vjenčanja, parade, svirke limenih glazbi, iza svega stoji nasmiješeno Nidžino lice i nudi nam povijest kao na dlanu. Kroz svoje fotografije ovaj kroničar grada predstavlja nam stvarni život građana, daje nam svakodnevne ljude dok u svojim odjelima kreću na posao ili se vraćaju iz istog, dok su na radu uz tvorničke strojeve, prve automobile kao i prve gradske vreve. Traži svoje inspiracije u predmetima kojih više nema, o pločnicima kakvi su nekada bili, dijelovima grada koji polako gubi svoj identitet. Danima bi sjedio na Trgu Slobode ispred crkve i dočekivao brodove, fotografirao putnike njihov iskrcaj s putničkih brodova kao da sluteći; kako će to biti posljednje fotografije putničkih brodova privezanih uz ovaj gat. Svaka njegova fotografija danas je neprekinuta i neispričana priča o mijenama Umaga. Volio je prepričavati događaje s prvog svojeg zračnog fotografiranja Umaga. Teško je bilo odgonetnuti iz te priče stvarnost od mašte, ali njegovo pričanje o letu uz pratnju galebova uz avion, o fotografskom aparatu koji mu je ispao iz ruku dok se naginjao u avionu, sve su to priče koje oslikavaju ovog kroničara. Nije bio oduševljen fotografijom koja se obrađivala u fotografskim studijima. Govorio je kad stisneš, i aparat učini klik to je taj trenutak povijesti koji je zaustavljen na tom malenom komadiću fotografskog papira i ničim se ne da izbrisati. To je poput slike u kamenu, samo na papiru koji puno kraće traje.

Prve reklame u Umagu

U različitim organizacijskim oblicima radio je i na poslovima reklame, i kao prvi sa suradnicima fotografom Bobom, kao i vanjskim suradnikom Ivom Balentovićem stvorio je prve reklamne izričaje tvrtki koje su djelovale u gradu, a ujedno i oslikao prvi turistički vodič poslijeratnog Umaga iz 1964. godine.
Neposredan i jednostavno pristupačan, kozer sa smislom za humor, duhovit i ponekad na vlastiti račun, vrstan zabavljač izuzetnim smislom za kulinarsku vještinu. Mnogi domjenci protekli su uz njegova kulinarska umijeća, koja su mu otvarala prostor u svojim kronikama grada. Osim kao neumorni proizvođač zaleđenih kadrova ostat će upamćen zbog svoje ćudi i svjetonazora protivnog svemu vladajućem. Putujući čitav život vlastitim smjerom, a nikad uz dlaku lažnim autoritetima, od Grada nije dobio nikakvo zasluženo priznanje.

Tekst: Zlatan Varelija
Fotografije arhiv Nikola Dželetović