Oda kozumerizmu

02.11.2021

Oda kozumerizmu

Oda kozumerizmu

Svi marketinški stručnjaci slažu se u jednom:  u pred blagdansko vrijeme poželjno je ulagati   u marketing. Stoga nije ni čudo da su se svi blagdani danas iskomercijalizirali. Od ovog nije u posljednje vrijeme niti oslobođen blagdan Svih svetih. Nekako mi napamet padaju riječi glazbene skupine TBF i pjesme iz 2003. godine s kojom kao da je najavljeno vrijeme konzumerizma. „Alo prilika, ja sam šareni artikl, karton i plastika, lip san ka slika. Povoljna prilika, na šarenoj stalaži, u šarenoj ambalaži, jer tako san ti draži. Nisan ti potriban, al ne beri brigu. Kupi me i ulaziš u nagradnu igru…Zato kupi me , kupi me..Ja san ti potriban, ka ti zasita triban. Uzmi me i plati idući tjedan.“ I konzumerizam rađa u te dane prodaju kiča, nemaštovitu robu, staru robu iz davno potrošenih zaliha.

Osvrnemo li se na umašku ponudu cvijeća za navedeni blagdan i ne možemo reći da je maštovitost naših prodavača tih dana procvjetala. Ljepše je bilo cvijeće nego mašta prodavača. Ponuda, duhom ocvala u jednoličnosti tegli s krizantemama koje su nagurane u tegle, samo da se prodaju. U celofanu ili bez njega, veće ili manje, ali tegla do tegle i ništa više. Jednoličnost, suhoparnost nudila se tih dana na blagdan posvećen sjećanju na naše pokojnike. A kupci ko kupci! Pod miškom jednu ili dvije tegle koje onako bez imalo reda ostave na nadgrobnim pločama. U šarenilu kiča bez imalo mašte ostavljeno cvijeće u teglama da  dočeka taj najtužniji blagdan. 

A konzumerizam svaki dan nagriza našu estetiku, naše poimanje ljepote i ukusa i nudi nam nemaštoviti proizvod koji već graniči s najvulgarnijim kičem. I tako iz godine u godinu pretvara nas u ljude bez duše, u ljude robote koji žure na grobove svojih najmilijih samo da obave tu dužnost.

Gl. urednik Zlatan Varelija