Umag: Tko bi trebao riješiti problem Murinske ulice gdje je već smrtno stradala jedna osoba?

21.09.2021

Umag: Tko bi trebao riješiti problem Murinske ulice gdje je već smrtno stradala jedna osoba?

Nitko ih ne čuje već godinama!
Umag – Kad ljudima voda dođe do grla ili se zateknu u bezizlaznoj situaciji, odluče reagirati putem medija uvjereni da će se prozvani latiti posla. Tim povodom su se našem listu obratili Klaudio Ravnić, Dunja Ravnić i Laura Ružić u ime ostalih stanara Murinske ulice u Umagu, istaknuvši kako više od desetak godina ne uspijevaju riješiti probleme prometne infrastrukture čime su ugroženi životi stanovnika te ulice, dok se u susjedne ulice ulaže i brine o sigurnosti vozača i pješaka u prometu. Ogorčeno su iznosili podatke vezane uz vrlo kompleksnu prometno-infrastrukturnu problematiku naglasivši da je pred koju godinu u njihovoj ulici smrtno stradala jedna ženska osoba.
Uska prometnica bez pločnika
-Ulica je dvosmjerna, ali je širine tek oko 4,70 metara i kroz iglene uši se mimoilaze dva vozila. Nogostupa nema niti s jedne strane kolnika, samo rubna javna površina, od 30-ak centimetara s jedne strane ulice i oko 70 cm s druge. A ulica je postala glavna saobraćajnica prema Savudriji gdje svakodnevno vozila jure kao na trkaćoj auto-pisti. Nema ni pješačkog prijelaza osim jednog na početku ulice duge oko 500 metara koji vodi prema Casinou Paganini, vrlo nepreglednom za prelazak zbog zelene ograde na cesti, žali se Ravnić pa upozorava da stanari moraju do marketa, u šetnju ili kontejnera za bacanje otpada hodati u strahu uz sami rub prometnice po kojoj nekad vozači “lete” kao kamikaze. Opisuje kako je zbog toga pred koju godinu životom platila njegova susjeda prilikom prelaska ulice na izlasku iz svoje kuće.
Naselje starijih žitelja
- Doslovce je na nju naletjelo vozilo i ako se ne varam, na očevidu su konstatirali da je “kriva” jer cestu nije prelazila preko pješačkog prijelaza. Kojega?! Nesreća se zbila na kraju Murinske ulice, a jedina zebra je udaljena gotovo 500 metra od tog kobnog mjesta, istaknuo je Ravnić dodavši da su nakon nesreće ipak postavili horizontalni uspornik- “ležećeg policajaca” na ulični kolovoz. No kako se radi o blagom usporivaču vozači ga nagaze bez usporavanja. Za amortizere je bezopasan. I stoga im i dalje zvuk „nabrijanih“ vozila ulijeva jezu i opravdani strah pri hodanju rubom prometnice. Ravnićeva supruga Dunja, oboljela od sclerosi multiple, sa 80 posto utvrđena invaliditeta, nevoljko izlazi iz kuće kada mora uz pomoć štapa hodati uz cestu.
- Tu žive pretežito starije osobe i slabo pokretne poput mene pa se boje pješačiti po neasfaltiranoj i nepokošenoj površini po rubu uske prometnice. Zamislite scenu u kojoj vozila jure iz oba smjera i da se zateknete na mjestu kad su u istoj liniji. Valja se brzo prisloniti na ogradu kuća ili uletjeti u kakvo otvoreno dvorište da vas koje vozilo ne pokupi. Ja sa ovako oštećenom motorikom nemam nikakvih šansi ukloniti se učas, što vrijedi i za starije susjede, opisuje slikovito Dunja. Probleme bračnom paru Ravnić stvara još jedna “crna točka” na cesti, koja se tiče priključenja automobilom na glavnu cestu iz njihove slijepe ulice. Izlazak je nepregledan, vozila jure, a brojni im šleperi i veliki kamioni u prebrzoj vožnji često puta unište prometno ogledalo na suprotnoj strani ceste koje im olakšava priključak na glavnu cestu. Pričaju nam Ravnići da je sve do prije 15-ak godina to bila mirna uličica u naselju, uređena i održavana te se sigurnije saobraćalo prema Murinama. S rastom okolnih naselja, Murina, Fratrice i Kolombere, Savudrije, ulica nije prilagođavana gušćem i bržem prometovanju, osobito kamiona-teretnjaka.
Teretnjaci tutnje ulicom
- Počevši s gradnjom turističkog kompleksa Skipera na Crvenom vrhu, pa Camping resorta u Stella Marisu i ovog novog resorta na Crvenom Vrhu mnogi se teretnjaci (i do 50 tona) služe ovom prečicom. Stravično je kad protutnje našom ulicom. Usto, uništavaju ionako već derutnu cestu. U više smo navrata tražili od gradskih službi da nešto poduzmu. Potpisivali smo i peticiju, pa smo se obratili predstavniku Mjesnog odbora (dok je postojao Mjesni odbor), odlazili u Komunalni odjel gradske uprave, ali je odgovor bio da je riječ o županijskoj prometnici i da gradske službe nemaju ovlasti nad tom ulicom. A ja se pitam, zar mi ne plaćamo komunalnu naknadu i račune za slivne vode (čiji problem nije riješen) Komunalnom odjelu Grada Umaga? Pa tko bi trebao brinuti o sigurnosti svojih stanovnika na području grada? Trebamo li se sami obratiti Županijskoj upravi za ceste?! Neka to napišu, odlučna je Ružić pa veli da su bili predlagali opciju prenamijene ulice u jednosmjernu i preusmjeravanje prometa iz Murina u centar grada preko susjedne ulice Matije Vlačića Ilirika, koja je kudikamo šira od Murinske, međutim odgovor je izostao. U toj ulici i drugim susjednim ulicama Bruštoloni i Ernesta Fumisa ulagano je u uređenje i prometna rješenja, nastavno pričaju sugovornici. Sve ulice su široke oko šest metara, imaju pločnike i pješačke prijelaze, a postavljen je i “ležeći policajac” sa povišenim usporivačima koji sprečava divljanje pomahnitalih vozača. Omogućeno je sigurno kretanje pješaka i vožnje naseljem. Odlazimo u obilazak naselja u maloj koloni i krećemo se prema tim prometnicama.
Parkirana vozila po kolniku i pločnicima
Pokazuju stanari iz Murinske ulice na ono što ih osobito revoltira. Radi se o “divljem” parkiranju vozila po pločnicima, ali i kolnicima u svim tim ulicama koje vlasnici kuća neometano koriste za to, dok parkirna mjesta u svojim dvorištima prepuštaju turistima. Do koje mjere se nekima može tolerirati prometna nekultura, pitaju se uglas stanari Murinske ulice. Gdje su prometni policajci ili prometni redari Grada Umaga?
-Znači, mi neka sami brinemo o svojoj sigurnosti, a drugima se gradi da bi kršili propise. Čak i zamjenik gradonačelnika Mauro Jurman i njegov otac iz ulice E. Fumisa se nekažnjeno parkiraju na nogostupu, pa zašto to onda ne bi činili i drugi, gnjevno će stanari Murinske ulice dok nam pokazuju na Mercedes Jurmanova oca parkiran na širokom nogostupu.
Na kraju iskričava razgovora poručili su da nije njihova obveza rješavati probleme Murinske ulice nego onih službenika koje plaćaju da bi bili u službi svojih građana, prije negoli opet netko smrtno strada.

Izvor: Glas Istre (obrada Tiramola)

Odgovor ŽUC-a
Nakon što su stanari Murinske ulice digli glas pred novinarima obratili smo se upitom u Županijsku upravu cesta Pazin i Grad Umag, tražeći eksplicitan odgovor tko je nadležan za zahvate u Murinskoj ulici i je li uvrštena u plan investicijskog ulaganja-održavanja lokalnih prometnica. Do obajve teksta stigao je tek odgovor ŽUC-a Pazin kojega prenosimo u cijelosti.
Predmetna cesta (dio Murinske ulice) je sukladno Odluci o razvrstavanju javnih cesta razvrstana kao lokalna cesta LC 50004 te je u skladu sa Zakonom o cestama na upravljanju Županijske uprave za ceste. Iz Grada Umaga nisu odgovorili na upit.
Na dionici lokalne ceste LC 50004(Murinska ulica, Grad Umag) postoji prometna signalizacija te se za brzinu unutar mjesnopisnih ploča primjenjuju prometni propisi u naselju, a koji propisuju da se vozač ne smije kretati brzinom većom od 50 km/h.
Županijska uprava za ceste nije nadležna za obavljanje kontrole brzine na cestama. Kontrolu brzine na cestama tj. kretanje brzinom većom od dopuštene u nadležnosti je Ministarstva unutrašnjih poslova te jedino oni mogu sankcionirati vozače koji se kreću brzinom većom od dopuštene ili prometnim znakom ograničene brzine.

Sukladno članku 5. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (N.N. br,67/08,48/10, 74/11, 80/13, 158/13, 92714, 64/15, 108/17, 70/19 i 42/20) jedinice lokalne samouprave uređuju promet na svom području tako da između ostalog određuju ograničenje brzine kretanja vozila, zone smirenog prometa, promet pješaka tj. potrebu za postavljanje signalizacije i opreme za smirivanje prometa za koje je potrebno izraditi prometni elaborat temeljem članka 61. Zakona o cestama (N.N. br. 84/11, 22/13, 54/13, 92714, i 110/14) te ishodovati ostale prethodne suglasnosti nadležnih tijela (prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za unutarnje poslove, te prethodnu suglasnost Odsjeka za pomorstvo, promet i infrastrukturu) kako bi Županijska uprava za ceste Istarske županije dala suglasnost za postavu istih na lokalnoj cesti LC 50004.

Vezano za problematiku nogostupa napominjemo da nogostup, odnosno pločnik (ZKG) ne čini sastavni dio javne ceste (čanak 4. Zakona o cestama) već kao javna prometna površina na kojoj nije dopušten promet motornih vozila čini sastavni dio komunalne infrastrukture sukladno Zakonu o komunalnom gospodarstvu te je građenje i održavanje komunalne infrastrukture u nadležnosti lokalne samouprave.

Slijedom navedenog Županijska uprava za ceste Istarske županije nema u planu zahvate na lokalnoj cesti LC 50004 vezane za predmetnu problematiku te predlažemo da se zainteresirani stanari još jednom obrate Gradu Umagu da razmotri potrebu za postavu opreme za smirivanje prometa te izgradnju nogostupa na dijelu Murinske ulice.

Županijska uprava za ceste će se u suradnji sa Gradom Umagom uključiti u rješavanje predmetne problematike u skladu sa svojim nadležnostima.