Umaška promenada-uspješna investicija ili javno financijski promašaj ?

09.08.2022

Umaška promenada-uspješna investicija ili javno financijski promašaj ?

Umaška promenada-uspješna investicija ili javno financijski promašaj ?

Završeni su radovi na još jednoj fazi umaške promenade. Šetnica će se protezati na relaciji od kampa „Park Umag“ do Crvenog vrha a kasnije i do susjednog Pirana, piše na mrežnim stranicama Grada Umaga.

„Izgradnjom ove dionice ( prema gatu nekadašnje tvornice cementa),korak smo bliže slobodnom kretanju cijelom našom obalom, a koje će biti omogućeno po dovršetku izgradnje svih 40 km ukupne dužine buduće Umaške promenade. Osim svoje atraktivnosti i ekonomskih efekata po gospodarstvo Grada Umaga te potencijala razvoja koji će donijeti buduća šetnica, napokon će svi građani moći prošetati slobodno cijelom obalom Grada Umaga, što je u ovom trenutku još nemoguće. Izgradnjom šetnice, želja nam je omogućiti svim građanima, pod istim uvjetima, bezuvjetan pristup i korištenje pomorskog dobra i plaža“, naglasio je gradonačelnik Vili Bassanese.

Sva je „sreća“, da imamo Vilija Bassanesea za gradonačelnika

Slobodno se može kazati, da Vili Bassanese nije dugogodišnji gradonačelnik Umaga, umaške promenade ne bi bilo. Samo osoba poput njega, mogla se upustiti u tako financijski zahtjevan projekat. Graditi šetnicu javnim novcem i to ne redovnim već vanrednim prihodima, od prodaje imovine Grada Umaga, nije za svakog gradonačelnika. U Gradu kažu oko 100 milijuna kuna ili po novome (tečaj konverzije 7,53450) 13,2722 milijuna eura. Poznajući hrvatski sustav transparentnosti trošenja javnog novca, slobodno se trošak izgradnje šetnice može zaokružiti na 15.000.000 eura.

Hrvatska je demokratska država i zbog toga, nema potrebe građane Umaga upoznavati sa projektom izgradnje šetnice na nekakvim javnim tribinama. Zašto komplicirati kada se može jednostavnije, puno efikasnije, „prošetati“ do susjedne Slovenije i tamo prezentirati ovaj „najznačajniji“ razvojni projekat Grada Umaga. Zašto „gnjaviti“ stanovništvo Umaga linijom trase šetnice i davati informacije hoće li se nasipavati i asfaltirati neki dijelovi šetnice preko postojećih pješčanih uvala i plaža.

Puno je važnije, omogućiti svima, slobodan pristup pomorskom dobru i plažama. Ono što je dosad bilo „divlje“ ali sa prirodnog aspekta primamljivije, sada će biti uređeno, pristupačno i asfaltirano.

Oni koji vole robinzonski turizam i divlje FKK plaže neka idu u organizirane FKK kampove. Za one koji vole mir i tišinu, tu nema više mjesta jer će im „iznad glava“ juriti biciklisti.

 

Postoje li EU fondovi za izgradnju obalnih šetnica ?

 

Na gornje pitanje, odgovaram da ne znam postoje li EU fondovi za ovu vrstu razvojnih projekata. Ako ih nema, znači da EU ne vidi u njima razvojni gospodarski potencijal. To bi značilo, da EU za razliku od Bassanesea, ne razumije što je gospodarski razvoj i ljudske slobode (slobodan pristup plaži) pa stoga ne želi financirati tu vrstu projekata.

Ako ima novaca iz EU fondova za ovu vrstu projekata, pojavljuje se vrlo ozbiljno pitanje, zašto se ne koristi financiranje koje predstavlja značajnu bespovratnu novčanu pomoć.

Ne želim špekulirati sa činjenicom, da su u posljednje vrijeme, u Hrvatskoj, krenule određene istražne aktivnosti EU tužiteljstva u vezi nezakonitog načina trošenja novca iz EU fondova. Bilo bi jako loše, ako se EU novci u Umagu ne koriste zbog rizika kontrole trošenja istog i istraga koje se provode nad subjektima koji su uključeni u realizaciji tih projekata.

 

Ekonomsko-financijska opravdanost izgradnje Umaške promenade

 

U posljednje vrijeme, pojavljuje se na tržištu, ekonomska literatura iz područja ekonomike javnog sektora. O toj temi pišu uvaženi sveučilišni profesori koji smatraju (opravdano) da se mora voditi briga i o ekonomičnosti upotrebe javnog novca za realizaciju objekata javne potrošnje. Da li je opravdano u javnom sektoru trošiti javni novac bez ikakvih ekonomskih kriterija ?

Što financijski znači potrošiti 15.000.000 eura u 40 km obalne šetnice ? Na koji rok povratiti uloženi (potrošeni) javni novac kroz povećane proračunske prihode?

Gradonačelnik govori o projektu koji donosi razvoj gospodarstva odnosno turističke djelatnosti. Povećani dolazak turista (ljubitelja biciklističkih i pješačkih staza) znači povećani turistički promet koji se u gradskom proračunu manifestira kao povećanje poreznih prihoda po osnovi veće zaposlenosti a to su prihodi od poreza i prireza na dohodak. Tu se još mogu planirati prihodi od poreza na potrošnju, prihodi na imovinu, porezi od imovine, prihodi po osnovi boravišne pristojbe i dr.

Sasvim sigurno, najbolji pokazatelj porasta proračunskih prihoda kojima je doprinijela realizacija nekog komunalnog projekta sadržan je u prihodima po osnovi poreza i prireza na dohodak.

Nažalost, osnovna karakteristika umaškog proračuna je stagnacija prihoda od poreza i prireza na dohodak, promatrano u dužem vremenskom razdoblju.

Grad Umag, planira u 2022.g. ostvariti 24.789.944 kuna od poreza i prireza na dohodak. Ovom proračunskom prihodovnom stavkom nemamo se čime ponositi jer je u odnosu sa nama sličnim gradovima po broju stanovnika u priobalju, relativno slab rezultat.

Ako stavimo u odnos današnji planirani proračunski prihod od poreza i prireza na dohodak sa planiranim troškovima izgradnje šetnice-promenade od preko 100 milijuna kuna, dinamika povrata utrošenih sredstava nije zadovoljavajuća. Niti prosječna stopa rasta od 5% prihoda od poreza i prireza na dohodak godišnje, nije dovoljna da se unutar 10 godina povrate, u obliku proračunskog prihoda, utrošena sredstva. S prosječnim rastom od 5% godišnje, prihodi od poreza i prireza na dohodak narasli bi u 11 godina na cca 40.000.000 kuna i u tom slučaju, ostvario bi se povrat utrošenih sredstava za izgradnju šetnice u iznosu od cca 80.000.000 kuna. Ostali proračunski prihodi koje smo naveli u gornjem dijelu teksta nisu iznosom toliko visoki da bi značajno utjecali na prikazani rezultat.

 

Dakle, informacija koja se prezentira javnosti da je izgradnja šetnice važan projekat za daljnji razvoj umaškog gospodarstva je najobičnija floskula. Subjekti koji će u pravom smislu riječi imati direktne koristi od realizacije ovog projekta su tvrtke koje biti izvođači radova. One će povećati svoj obim poslovanja a time ukupni prihod i profit. Obzirom da su ti izvođači radova uglavnom tvrtke sa sjedištem van područja Grada Umaga ali i Hrvatske, zarada ide njima odnosno, slijeva se u druga područja. Imajući u vidu da u financijskoj strukturi novca za izgradnju šetnice, nisu uključena sredstva iz EU fondova, nema ni kontrole zakonitog trošenja javnog novca pa su i razne zloupotrebe sasvim očekivane.

Formalna procedura javne nabave i izbor izvođača radova, nije prepreka za moguće zloupotrebe a to je već problem države i njenih propisa, o čemu bi trebale voditi brigu „institucije. Kako „institucije“ vode brigu, možemo vidjeti svakodnevno u medijima. Pompozno se prikazuju akcije uhićenja osoba koje su počinile neka manja kaznena djela dok im veliki kriminal u javnom sektoru kontinuirano promakne ispred očiju.

 

Analizirao: Veljko Ivančić